Vlakové nádraží

Brno se má za 12 let dočkat nového vlakového nádraží

Stavba nového nádraží v Brně a přestavba železničního uzlu by měly začít v roce 2028 a jejich dokončení se plánuje na rok 2034. Ve stejném roce mají podle Správy železnic vyjet vlaky z Prahy do Brna.

Trať, která se bude na jihu Moravy budovat pro rychlé vlaky jako první, povede z Brna před Modřice do Šakvic, aby se tím ulevilo nejzatíženější části břeclavské tratě. Předpokládá se, že vlaky na vysokorychlostní trati budou jezdit až 320 kilometrů v hodině.

Správa železnic plánuje, že zpočátku budou po trati jezdit konvenční vlaky dálkové dopravy a až později ty vysokorychlostní. Spojení Brna s Prahou se bude stavět později a její ukončení se předpokládá v roce 2034. To by znamenalo, že novostavba, která začne v roce 2025, by trvala stejně dlouho jako modernizace 161 kilometrů dálnice D1. Do roku 2030 by měla být hotová také nová trať z Brna do Přerova, kde bude maximální rychlost vlaků dosahovat 200 km/hod.

Modernizace a výstavba nového vlakového nádraží představuje pro stát a město obrovské investice. Přestavba brněnského uzlu bude podle studie proveditelnosti stát kolem 50 miliard korun. Městská dopravní infrastruktura, která zajistí navazující spoje MHD a individuální dopravu k novém nádraží, by měla stát 2,3 miliardy korun.