Nízkoemisní zóny v Brně? Ano, možná už do 5 let
Chystáte se cestu do centra Brna. Ale ačkoli Vám před domem stojí vůz z roku 2005, nemůže jej pro tento účel použít. Musíte využít vlak či jiný dopravní prostředek. V jiném případě by Vám totiž za vjezd do centra města hrozila vysoká pokuta. Kamery snímající vjezd do centra města totiž zaznamenávají poznávací značky a umí úspěšně vyfiltrovat ty, jež tam nepatří.
I takhle by mohla vypadat realita brněnského centra, kdyby město zavedlo nízkoemisní zóny, jež již delší dobu zvažuje. Nyní však disponuje studií, která řeší, jak takové opatření uskutečnit.
Studie nabízí několik variant, jak by mohlo opatření fungovat. Nejmírnější z nich počítá s tím, že by do zóny nesměla auta vyrobená před rokem 2001 (to by se dotklo cca 2% vozů), nejpřísnější pak počítá s rokem 2006 (20 % vozů).
Jak uvádí Martin Ander náměstek primátora za stranu Zelených, první řešení je dle něj moc mírné, druhé pak moc drsné. Navrhuje proto jakýsi kompromis, ale s tím, že by nebyly udělovány žádné výjimky.
Ander dodává, že vše je zatím ve fázi diskuzí. Dle jeho názoru by ale zóna měla pozitivní dopad i na další brněnské městské části, neboť by došlo k plošnému zlepšení ovzduší.
Starostové: Prioritou by mělo být dokončení městského okruhu
Starostové městských částí, se kterými Ander jednal, nejsou v zásadě proti. Ačkoli jsou skeptičtí v otázce pozitivních dopadů nízkoemisních zón. Dle jejich názoru by se nejprve měl dostavit městský okruh, což povede k tomu, že tranzitní doprava centrum automaticky opustí.
Sousedé mohou mít jiné podmínky
Díky nízkoemisní zóně by mohl být realitou fakt, že někteří obyvatelé budou moci využívat starší vozy, zatímco jiní ne. Realitou by to mohlo být v městských částech Královo Pole a Židenice. Obě tyto městské části by totiž měla zóny přetnout vedví. To by podle některých ze zastupitelů mohlo vést ke zhoršení atmosféry mezi sousedy.